A piece of shit on earth är en rörelsebaserad teaterföreställning där fyra astronauter slungas runt i spiralen av vår tids dolda dödsdom: skadlig stress. Långt bort från jordens jäktande vardag i tyngdlöshetens universum. Men axlarna är allt ifrån nedsänkta.
I ett försök att kontrollera det okontrollerbara blir denna absurda hamsterhjulslek en stund att roa sig åt mänskliga tillkortakommanden och kontrollbeteenden, och samtidigt försöka släppa taget!
Av Teater Lycke
Regi och idé: Julia Skarland
På scen: Eric Bränfeldt, Julia Skarland, Alexander Jönsson och Lisa Mathis.
Kostym- och scenografidesign: Idah Sanderson
Ljusdesign: Susanna Sterner Jendi
Koreografi: Susanna Sterner Jendi & Julia Skarland
Foto: Madeleine Sjöberg
Producent: Julia Skarland
Kommunikatör och formgivning: Alexander Jönsson
A piece of shit on earth gästade Aliasteatern i Stockholm 14 & 15 okt samt Masthuggsteatern I Göteborg 15 & 16 nov
Teater Lycke stöds av Svante Bergströms Teaterstiftelse.
I en boxningsring fylld av svett och blod finner vi den ständigt sökande Ossian. Han vill hitta sin plats i den värld som formats av generationer före honom. Men har han tillräckligt med makt för att kunna påverka sitt öde när det förflutna fortfarande ekar genom nuet?
Ossian ställs inför sitt livs viktigaste match, där varje slag är ett rop på frihet och varje knock out en påminnelse om det förflutnas grepp.
Av och med: Alexander Jönsson
Regi: Erik Forsström
Musik: Björna Elmlund Joelsson
Ljus: Joakim Ahlström
Foto: Madeleine Sjöberg
Producent och formgivning: Alexander Jönsson
OSSIAN hade urpremiär den 29 juli 2024 under Stockholm pride på Ö2 Kungsholmen.
Teater Lycke stöds av Svante Bergströms Teaterstiftelse.
Monologföreställningen Moralisk anstalt berättar historien om tidernasvidrigaste kvinna, om det nu fanns en sådan utmärkelse.
Hon sitter inburad på moral-kåken i väntan på beslut om frigivningeller avrättninggenom halshuggning. Allt hon har i sin sjabbiga cell är en madrass, en hink och sitt röda läppstift. Vad är hennes brott? Den enda lag hon brutit mot enligt Svensk lagbok är ringa stöld, en plånbok. Däremot har hon brutit mot diverse andra lagar; Socialansvarslagen, Känslolagen, Självhjälpslagen, Tacksamhetslagen, Originallagen, för att bara nämna några.
Titeln kommer från den tyske dramatikern Friedrich Schillers text Die Schaubühne als eine moralische Anstalt betrachtet, på svenska “teatern betraktad som en moralisk anstalt”. Föreställningen lyfter frågor som rör normer och liknar individens roll vid en anstalt. Är hon dömd att leva och dö därinne, eller finns där en fristad?
Regi: Julia Skarland
På scen: Wilma G. Sand
Ljusdesign och teknik: Susanna Sterner Jendi
Producent: Julia Skarland & Alexander Jönsson,
genom Teater Lycke
Datum: 24-26 November 2023
Scen: Yxsmedsgränd 1
I samverkan med Studieförbundet Bilda
Vanja och Vishna möts igen efter ett liv isär och tvingas ta ställning till sitt blodsband. De växte upp, intog två olika sidor av myntet, och växte isär. Vishna får besök av storasystern i sin 1a på 21 kvadrat och där ryms inget annat än konfrontationer och relationell friktion. En eu-politiker söker vila och närhet. En skulptris letar självrespekt och frigörelse. Det är väl inte för mycket begärt?!
Att dygna med sin syster och för varje vaken timma komma närmre än någonsin. Bagatellerna sover sött, men trauman som både förenar och separerar är klarvakna.
“Nattsystrar är ett försök till skildring av det biologiska systerskapet sammanflätat med skildringen av Vanja och Vishna i egenskap av moderna kvinnor. Som sådana är dom mycket ensamma. Självvalt ensamma utan att för ett ögonblick acceptera detta tillstånd.”
Jag skrev pjäsen år 2002 och är rörd över att den sätts upp och nyfiken på hur den kommer spelas idag !
– Marianne Goldman
Regi och bearbetning: Julia Skarland
Skådespelare: Alexander Jönsson, Ludvig Joelsson, Maja Merin, Mikaela Gustafsson, Wilma G. Sand
Ljus: Susanna Sterner Jendi
Kommunikatör: Alexander Jönsson
Datum: 25-30 April 2023
Scen: Ö2 Kungsholmen, Bergsgatan 11
Teater Lycke spelar Nattsystrar av Marianne Goldman, bearbetad av Julia Skarland i samtal med dramatikern.